SLOVENSKÁ STRELA NA DVA ROKY OPUSTILA KOPŘIVNICI

30.11.2018 06:31

 

Každý, kdo někdy navštívil novodobé Technické muzeum Tatra, v Beskydami obklopené Kopřivnici, nemohl její majestátnost přehlédnout a jistě mu také nechybí ve fotoalbu fotka s tímto unikátním motorovým vlakem. Ani turisté, kteří do Kopřivnice nepřijeli za historickými automobily, její krásu nenechali bez povšimnutí a také místním obyvatelům přirostla i na tomto, zpočátku rozporuplném místě, k srdci.


Slovenská strela - jedinečný vlak z dílny kopřivnické Tatrovky


Čtyřnápravový motorový vůz byl skutečně vyroben v kopřivnické Tatrovce a to již v roce 1936. Světlo světa spatřily dva kusy, které se proháněly na trase Praha - Bratislava a cesta mu tehdy trvala, 4 hodiny a 51 minut s přestávkou v Brně, která byla dlouhá 35 minut. Na svou dobu to byla skutečně fenomenální rychlost a tento spoj byl vskutku expresní. Navíc se jednalo o první motorový vlak tohoto typu v tehdejším Československu. Na vzniku Slovenské strely se podílely největší odborníci a esa. Šéfkonstruktér Hans Ledwinka a jeho společnost byla rozhodně nejlepší v celém Československu. Výroba celokovové samonosné karoserie byla zadána právě do kopřivnické Tatrovky. Charakteristický znak Slovenské strely - lev s písmeny ČSD - byly odlity z elektronu a umístěné na obou čelech. Jejich autorem byl akademický sochař Jan Nušl. Původní barva karoserie byla na bocích a čelech višňově červená, střecha pak v barvě starého zlata. Zajímavě byl pojat i interiér Slovenské strely. Vnitřní prostor vozu byl rozdělen na dvě části prostorem pro přípravu nápojů a pokrmů. Do nekuřácké části se mohlo usadit 32 osob, do kuřácké části osob 40 a to do pohodlných komfortních dvousedadel. V obou částech nechyběla toaleta s umyvadlem.


Stěhování zažívá Slovenská strela již počtvrté


Do Kopřivnice Slovenská strela přijela poprvé v roce 1960 a dva roky byla umístěna přímo v prostorách továrny Tatra. Místní obyvatelé, ale i její fanoušci a návštěvníci Kopřivnice, však toužili po tom, aby byl tento skvost k vidění i pro řadové občany. Tak byla Slovenská strela v roce 1962 přesunuta na speciální kolejiště za Lašskou vilou. S plány na výstavbu nového pavilonu muzea byla v roce 1966 znovu přesunuta o pár desítek metrů vedle Lašského muzea a dokonce získala i přístřešek. S vybudováním zcela nového Technického muzea v Kopřivnici byla na místo, ze kterého vyrazila na svou velkolepou opravu do Hranic, Slovenská strela přestěhována v roce 1997, kde bohužel až dosud spíše chátrala. Díky iniciativě nového vedení Tatra trucks však společnost získala dotaci téměř 80 miliónů korun na rekonstrukci a Slovenská strela tak do Kopřivnice za dva roky přijede v novém kabátě "po svých". Umístěna bude ve zcela novém pavilonu, ze kterého bude při významných příležitostech dokonce vyjíždět na jedinečné vyjížďky.

Slovenská strela 31.8. 2018 s velkou slávou opustila Kopřivnici, aby se za dva roky opět vrátila a nejen zdobila, ale také se projížděla po kolejích v oblíbeném městě automobilů s bohatou historií a natěšeným obyvateli. Ti ji v tento den doprovodili na cestu za oprášením zašlé slávy a jistě ji s ještě větším nadšením opět přivítají. Tak za dva roky, Slovenská strelo, na viděnou :)